Samverkan


  • Bygg ett eget Intranät med hjälp av HR-portalens implementering av Alfresco. Du kan skapa informationen online med hjälp av inbyggd editor så att redaktörer inte kräver kunskap i HTML. Med Alfresco kan du aggregera information från externa källor, inte bara dokumentrelaterad information. Det krävs inte ett klassiskt CMS för ett intranät, det krävs en verksamhetsapplikation.
     
    En bra samarbetsportal skall göra det enkelt att dela dokument, men även ge möjlighet för blogg, diskussioner i forum, delad kalender, blogg och wiki. Användarna möter en anslagstavla där det tydligt framgår vad som är aktuellt, vilka dokument som uppdaterats, och uppgifter som skall utföras i ett arbetsflöde. Ansvarig för en skapad samarbetsportal kan själv bjuda in nya medlemmar, konto skapas automatisk och inbjudan skickas till användare via e-post.

  • Dokumenthantering är grunden i en samarbetsplattform. Du kan enkelt hantera filer och versionshantera dem. I dokumentöversikten får du tumnaglar över filerna. Klickar du på detaljvyn så får du en flashbaserad inbyggd förhandsvisning, så att du kan läsa dokumentet utan att behöva tillgång till applikationen som skapade dokumentet. Rättigheter till filer ärvs från mappen de placeras i eller så tilldelar du individuella rättigheter till personer eller roller. Åtkomst till filer sker via webbaserad klient, men även med hjälp av Windows filserverprotokoll CIFS, så att du direkt kan öppna filer i Windows utforskaren. Använder du Microsoft Office 2003 eller senare kan du hantera filer direkt via Sharepointprotokollet som Alfresco emulerar. Möjlighet finns även att använda webdav för enkel och säker åtkomst av filer.
     
    Bildhantering
    Systemet har en inbyggd renderingsmotor som gör att du kan byta mellan olika bildformat, eller ändra storlek på bilderna. Renderingar kan skapas on-demand. Du kan även automatiskt extrahera EXIF metadata från filerna för att lagra dessa. Färdiga Dashlets med tumnaglar finns för att snabbgranska bilder.

  • Även mappar kan ha anpassade metadata, vilket gör att du kan använda dem för enklare ärendehantering. Ärendekortet blir din mapp med tillhörande metadata, handlingar och händelser läggs som dokument i mappen. Till detta kan vi sedan skapa rapporter för att ge en översikt över ärenden och dess status. Idag saknas stöd för mer avancerad ärendehantering såsom kommunal nämndshantering, men initiativ finns för att ta fram det tillsammans med andra intressenter.

  • Genom att automatisera återkommande uppgifter kan du få en säkrare hantering och underlätta för användarna. Det första flödet som brukar införas är ett gransknings- och godkännandeflöde. Du kan med den inbyggda flödesmotorn välja att skicka uppgifter parallellt eller seriellt, sätta deadlines med eskalering, och när du till exempel gått igenom ett godkännande sätta aktuell status på dokumentet, samt rendera en pdf med stämpling av godkännandeinformation.

Adress

Blendagränd 5
187 77 Täby

Kontakt

Tel: +46 (0)8 514 001 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Dela med andra